17 January 2011

Zagolica me ono vase- "daj boze para"

 

Zagolica me ono vase "daj boze para" da s tim u vezi kazem nesto o odnosu pojedinih  Srpsko-Pravoslavnih crkava u dijaspori.prema parohijanima, posebno svestenstva i Eparhiskih celnika Konkretno  rec je stanju Eparhije u Kanadi.  Da pocnem  od samog pocetka.Imigranti su deljeni na podobne i nepodobne. Podobni su  oni koji su do 60-te godine ilegalno  bezali preko granice. Prihvatani su kao  dokazani neprijatelji rezima. Regrutovani su u organizacije koje su bile  protiv rezima u Jugoslaviji. Tu se posebno isticala Narodna Odbrana, koja je okupljala Cetnike, ljoticevce, Nedicevce,sve Nemacke kolaborante.Tu spadaju i oni zarobljenici  iz Nemacke,koji su se obreli na zapad. da okusaju srecu u novoj domovini.To su bili uglavnom i clanovi crkveno-skolskih opstina i drzali zatvorena vrata od pristupa novih imigranata, takozvanih ekonomskih, imigranata,  koji ne prihvataju programe svih tih cetnickih i drugih organizacija, ciji je cilj naoruzavanje,i slanje diverzantskih grupa za borbu protiv Titovog rezima. Odnos crkve i politickih organizacija prema  novim imigrantima narocito posle 60-tih godina ,kada su otvorene granice i kada je najveci broj skolovaniih i kvalifikovanih Srba posao u svet trbuhom za kruhom. 

 

To je period odliva srpskih mozgova, koji do danas nije zaustavljen.. Nasa crkva je umesto da prihvati  nove imigrante, nadje im se pri ruci, gurala ih od sebe.Novi imigranti su nazivani komunistima,Titovim spijunima,crveno pasosarima,poslati sa zadatkom da  razbiju postojece politicke organizacije i zatvore pravoslavne crkve. Tom sloju imigranata nije dozvoljavano da mogu postati clnovi crkvenoskolskih opstina, niti im je ukazivana bilo kakva pomoc, koja im je bila preko potrebna. u tim trenutcima. To su teske godine prezivljavanja i ponovnog prohodanja u zemljama imigracije gde je svaka pomoc dragocena.. Zbog teskog zivota i eksploatacije u novoj sredini, oni koji su ilegalno napustali zemlju,nakon smisljene odluke o amnestiranju i pravu vracanja u domovinu, proredjeni su redovi  politickih organizacija, cije clanstvo naglo opada. 

 

Tako nekada  brojna  Narodna Odbrana ostaje  sa dvocifrenim brojem clanova i  bezuspesnog politickog delovanja. Novi imigranti najcesce nisu zainteresovani za pristup politickim organizacijama. Orijentisu se prema organizacijama,ciji su programi usmereni na zblizavanje i pokidanih veza   domovine i dijaspore,kulturno delovanje. Ocuvanje bastine  kulturnog nasledja, tradicije,jezika  obicaja i premostavanja  razdaljine sa domovinom.

 Raspadom Jugoslavije, mnoge organizacije  se gase i to one koje su okupljale clanstvo svih nacionalnosti  bivse Jugoslavije. Ostaju i deluju ciste nacionalne organizacije.  U tim uslovima jos uvek  postoje podele medju Srbima. Srbi se i danas dele na  Cetnike,Partizane,Komuniste,Ljoticevce, Nedicevce. Jos uvek do nacionalnog pomirenja nije  doslo. I ako je pokojni patrijarh Pavle 90-ih godina  apelovao na nacionalno pomirenje i slogu. Njegove reci jos uvek nisu zazivele. Ja sam u Kanadi medju prvima  apelovao na nacionalno pomirenje Srba. Tadasnji predsednik Narodne Odbrane Bora Dragasevic iz Toronta, se javno suprotstavio  mom apelu, da pomirenje, kako je rekao, moze doci  jedino pod kapom Narodne Odbrane.  Predlog  kao takav  bio neprihvatljiv. Da bi dokazao svoju moc Bora, kao veliki protivnik Miloseva u dva navrata je pokazao svoju nepromisljenos, koja ga kosta naglog osipanja clanstva. Njegov nastup u Torontu, prilikom posete  Havijara Solane Torontu  izjavljuje da je on jedini koji se probio  do Solane i razgovarao sa  njim. Prvo sto ga je pitao , a to je sta  licno preduzima protiv Milosevica  zana rusenje njegovog rezima.?

I drugo, kada je u ime navodno svih politickih organizacija Srba u Kanadi, uputio zahtev tadasnjem ministru inostranih poslova Loydu Ahxsfortiju da se uvedu ponovne sankcije  Srbiji protiv Milosevica. Tim cinom je izazvao velike reakcije medju Srbima i polemiku preko stampe. Postavlja se pitanje, otkud  Bori pravo da istupa u ime svih organizacija kao ovlasceno lice, ko ga je ovlastio da  zahteva  ponovne sankcije Srbiji. Licno sam  javno osporio njegovo istupanje  u ime srpskih organizacija, da on  moze uputiti  takav zahtev samo u svoje licno ime a ne u ime organizacija. Trazio sam da  navede organizacije koje su ga ovlastile i podrzale da  tako istupi. Naravno odgovora nije bilo.

 Na kraju sam  zvanicno osporio  pravo Bori Dragasevicu da istupa u ime ostalih srpskih organizacija i trazi uvodjenje sankcija protiv Milosevica, tako sto sam se licno obratio Ahxsvortiju i negirao njegov zahtev u ime srpskih organizacija. Nakon nedelje dana usledio je odgovor od Ahxsvortija u kome  se kaze da  je Kanada skinula sankcije Srbiji i da nema namere da  uvodi nove.

 

 Bora Dragasevic je izgubio  na popularnosti tim cinom. Javno je osudjen i od tada Narodna Odbrana jedva prezivljava sa  dvocifrenim brojem clanstva. On je i dalje samozvani predsednik Narodne Odbrane, sa preko 20  neprekidnih mandata. Prosla je epoha Narodne Odbrane. Bolje ne stoje ni srpske crkve u Kanadi. Neke od njih  jos uvek prezivljavaju sa dvocifrenim brojem clanstva. Vapaju za pomoc. Sada su dobrodosli i prilozi od takozvanih Komunista,spijuna i crveno pasosara. Sada se ti isti prosto vuku za rukav da postanu clanovi rkveno skolske uprave. Ne postoji interes za  novo clanstvo, zbog diktatorske politike svestenstva na celu sa vladikom Georgijem i njegove despotske vladavine eparhijom. 

 

Georgije je svojom neprikosnovenom  despotskom vladavinom  Emparhijom  doveo do pojave  crkvenog raskola. Samovoljno i bez ikakvog znanja  zaduzije pojedine  parohije i podize velike morgice na  kontu njihove imovine. Samovoljno zatvara parohije, smenjuje svestenike, sudi se sa  crkveno skolskom upravom. To je njegova despotska vladavina  i niko da  mu stane na put. 

 

U Svetom Arhijeriskom  Sinodu u Beogradu je uspeo pre nekoliko godina da izdejstvuje  zabranu posete vladike Artemija Kanadi, ciji je zadatak bio da se sastane sa predstavnicima Kanadskog parlamenta i objasni  problem Kosova. Odlukom Patrijarha Pavla odluka  Svetog Arhijeriskog Sinoda SPC je ponistena. Vladika Artemije je ipak posetio  Kanadu i obavio svoju misiju. 

 

Odlukom vladike Georgija zabranjena  je bila poseta Artemiju Srpskoj Pravolavnoj Crkvi u Otavi. Artemije  se sastao sa Srbima u Ukrainskoj crkvi.Posetio je  jos raskolnike u Hamiltonu, Nijagari i jos jedne crkve u Torontu. Vladikina odluka o zabrani rada  Srpskoj Crkvi u Nijagari je ponistena, ali do danas  ta odluka od strane vladike Georgija nije ispostovana. Spor se vodi pred  vlastima Kanade

 

Spor sa  crkvom u Hamiltonu je zavrsen na  stetu vladike nakon 15 godina  sudskog procesa.Preko 350000  sudskih troskova koje je Georgije trebao da plati licno Dug na njegov  zahtev platile sve  eparskiske parohije. I pored do sada mnogobrojnih  zahteva za njegovu smenu, vladika jos uvek radi mimo  postojecih canonskih normi.

 

 Pre nekoliko godina u Vinzoru je  pred televiziskim kamerama dobio batine od  sestre Angeline,kao revans  

 osvete za nemoralnih radnji. Vladika cesto se vidja u kafanama  u zenskom okruzenju. U eparhiji vlada  neprimeran odnos svestenstva i  uprave. Parohije su preopterecene  izdatcima i obavezama prema svestenstvu. U pojedinim parohijama,pored velike plate svestenika oko 50000,posebnih placenih svih doprinosa drzavi  dobija ju i besplatne stanove,namestaj, pocev od frizidera,sporeta, lezaja do zavesa. Osim toga placen benzin za  koriscenje automobila u obilasku parohijanja. 

 

Prilikom  obreda  krstenja, vencanja, sahrani,svecenju vodica,prihod ide direktno svesteniku.  Pitam se ako svestenik dobija na ruke cisto 46000 dolara , plus placene dazbine drzavi,penziono,zdravstveno osiguranje anamplojment insurenc i exstra prihoda pri  obavljanju obreda,gde  i usta  se trose te pare?. Ko jos u drzavi ima takve beneficije? Osim toga po  pravilu svaka  parohija od svojih godisnjih bruto prihoda  mora  da  daje 10% EPARHIJI. Nije uzaludno neopravdano ,kad se kaze da  crkva ima  ruku samo za uzimanje a ne i davanje.

 

 I na kraju da napomenem i to da recimo mnoge   druge crkve i religije vode racuna o svom  clanstvu, stojeci mu na raspolaganju u bilo kojoj neophodnoj pomoci. Primera radi,Hrvatska katolicka cekva je cak i   pravila garancije za  dolazak novih imigranata , finansiski ih pomagala, nalazila poslove i cinila druge usluge. Nije ni cudo da  njihove  crkve okupljaju veliki broj clanstva. Njihove sluzbe su uvek  posecene, za razliku od Pravoslavnih gde se samo o Bozicu i Uskrsu   belezi pristojna poseta.

 

 Istoriska uloga crkve i tradicije kroz vekove, je u krizi, van svog zadatka.Gubi ulogu i poverene zadatke, koje je vekovima negovala. Od novog  ustolicenog patrijarha Irineja se ocekuje  da zavede red u Eparhijama Srpske Pravoslavne Crkve, posebno dijaspori i povrati nekadasni ugled i zadatke  SRPSKE PRAVOSLAVNE CRKVE KROZ VEKOVE. 

Vidanovic

On 17-Jan-11, at 7:22 AM, Sveti Stevan wrote:



 

 

Svi znamo sta se dogadjalo u Jasenovcu, koliki je bio broj zrtava, da se to ne sme i ne moze zaboraviti, ali

isto tako mislim da pojedincima ide u racun da odrzava famu i propagandu iz cisto politickih razloga.

Ameri su svojim atomskim bombama u jednm danu pobili storine hiljada Japanaca, pa su ovi dans veci prijatelji i saveznici

s Amerima nego bilo ko drugi.Mi smo bili 500 godina pod Turcima, 1990. vodili rat protiv Muja, a oni ispadose blizi

nego Hriscani.I drugo, jesmo li mi Hriscani, Muje ili Budisti, ili Brozovci? Rekao bih da mnogima crkva sluzi samo za ono "daj boze para".

 

Stevan beogradski-londoncki 

 

 

No comments: