05 January 2007

nastavak-kako sacuvati svoj identitet u dijaspori

Nastavak: KAKO SACUVATI SVOJ IDENTITET U Dijaspori

Pored okruzenja uticaj na gubljenje identiteta su mesoviti brakovi ,promena vere, pokrstavanje i prisvajanje inostranih krsnih imena, gubljenje krsnih slava i lepih srpskih obicaja.

MESOVITI BRAKOVI

Kod mesovitih brakova najcesce dolazi do promena religije.Kod sklapanje brakova supruznika razlicitih religija, uobicajena pojava je da mlada prelazi u pravoslavnu veru, odnosno uzima veru supruznika. To je uslov da bi se brak sklopio u pravoslavnoj crkvi.Sklapanje brakova se vrsi van pravoslavne crkve u intrenacionalnim crkvama u koliko supruznici ostaju kod svoje vere . Civilni brakovi takodje ne postavljaju nikakve religiske uslove. Najbolnije je kada pravoslavac prelazi u veru bracnog partnera. To se najcesce desava kada je izabranica Jevrejka. Jevreji se striktno pridrzavaju svoje vere i do braka ne dolazi u koliko mladozenja ne predje u Jevreje. Kod takvih slucajeva je jednom za svagda originalnost mladozenje ako je u pitanju Srbin pravoslavne vereizgubljeno. Religija Jevreja je toliko stroga da se trenutkom prihvatanja vere prestaje sa identitetom. u svakom pogledu.Pokrsteni mora biti duhom i telom Jevrejin. Mora se posvetiti proucavanju jevrejske religije i obicaja. Pocev od nacina odevanja , ishrane, hrane i kuhinje je striktno u jevrejskom duhu. Sve je podvrgnuto koserstvu. Sve mora biti po strogim pravilima koserstva. Meso se moze kupiti samo u jevrejskim prodavnicama. Na klanicama zivotinja ili zivina mora biti zaklana rukom Jevreja. Alkoholna pica, narocito vina moraju biti pripremljena na kosarski nacin pod strogom jevrejskom kontrolom. Moraju se strogo postovati religiski jevrejski obicaji. Odlazak u sinagogu je obavezujuci. I po spoljnjem izgledu ako je u pitanju recimo Srbin mora i po nacinu odevanja i spoljasnjem izgledu biti jevrejin. Jevrejsko kapce na prvom mestu, zatim beli sal oko vrata koji mora viriti ispod crnog sakoa.

Kod ortodoksnih jevreja su obavezni i uvrteni zulufi sa crnim sesirom na glavi ili pljosnata kapa sirokog oboda sa krznenim okvirom, dugim crnim mantilima za sve pilike tokom cele godine. Kod tih ortodoksnih jevreja, za koje se veruje da su razapeli Isusa Hrista ,sklapanje brakova razlicitih religija je retko. Brakovi se sklapaju unutar plemena pa cak i srodnoh familija da bi se sacuvao biznis. Otuda su ortodoksni Jevreji fizicki zakrzljali.
Kod ovih drugih kod kojih je sklapanje brakova drugih religija dozvoljeno,ali ne i prelazak u drugu religiju. Kod takvih brakova je brzi kraj originalnom identitetu jos na samom pocetku, prihvatanjem religije.

MESOVITI BRAKOVI DRUGIH NACIONALNOSTI I VERA
Kod drugih etnickih entiteta,ne postoje obruci i religiske stege. Jedino srpska pravoslavna crkva zahteva promenu religije, prelazak u pravoslavlje da bi se brak sklopio. To nije striktno uslovljeno kod katolika u koliko nije rec o strogom porodicnom vaspitanju. Kod takvih brakova kada je rec o pravoslavnoj veri, deca se najcesce krstavaju van pravoslavnih crkava, ili i ako se to dogodi sve se podvrgava osnovama majcinog vaspitanja i religiskim korenima. Imena dece se internacionalizuju tako da se gubi svaki trag srpskog nasledja. Pokusaj da se kod mesovitih brakova odrzi srpski jezik je zanemarljiv. Deca najcesce govore maternji jezik u kuci. Ocev jezik i uticaj se svodi samo na pojedinacne reci .Kada deca stasaju za skolu u upotrebi postaje jezik sredine i definitivni gubitak oroginalnosti.

Vrlo je terkih uspesnih mesovitih brakova u kojima je dominantan uticaj oca. I ako se ipak to dogodi to je u brakovima izmedju francuske i srpske nacionalnosti. Rec je o pribliznom mentalitetu. Francuskinje se trude da u porodici praktikuju srpsku kuhinju. Ceste posete cisto srpskim porodicama i srpska kuhinja ima uticaja na prihvatanje jelovnika samo iz gurmanskih pobuda. Francuskinja ce se interesovati za nacin spravljanja sarmi, punjene paprike, srpski pasulj,Kupus, pecenje i narocito bogat asortiman kolaca.

Pravoslavna crkva svojom zastarelom dogmom i suprotnoscu sa naucnim dokazima o postanku svetu odbija vernike.Zatvorenog je tipa i strogih kriterijuma prijema clanstva sto nije slucaj sa prilozima crkvi. Svaki je dobrodosao. Katolicka crkva za razliku od pravoslavne se bavi filozofijom i na taj nacin uspeva da jos uvek okuplja vernike i kakav takav uticaj jos uvek je primetan.Kod Muslimana promena religije je strogo kaznjavano i smatra se izdajstvom.
Medju srbima u dijaspori postoje drustva, organizacije, ciji zadatak nije ocuvanje nacionalnog identiteta ,vec za postizanje politickih ciljeva. Najvece takvo udruzenje u Americi je Kongres srpskog ujedinjenja u kojima je osnovni srpski jezik potisnut.Zvanican jezik i komunikacija sa clanovima je na engleskom.Kongres srpskog jedinstva u Pidzburku je jedna od najstarijih organizacija iz cijih redova se retko moze naci covek koji ce sa govornim srpskim jezikom doci na celu drustva. Obicno je rec o clanovima srpskog porekla.
U Kanadi je pre gradjanskog rata i pre raspada Jugoslavije bilo vise drustava i nacionalnih organizacija, koje su svojim programima radile na ocuvanju identiteta. Bilo je i takvih koje su svojim nacionalistickim politickim opredeljenjem odbijale okuplanje i prosirenje clanstva. Posle raspada Jugoslavije nestao je i broj asosijacija Jugoslovenskog obelezja.Tuk i tamo jos uvek postoje cisto srpske asocijacije, ciji je uticaj i delovanje beznacajano na negovanju bastine i kulturnog nasledja.
U Evropi je situacija sasvim drugacija. Zbog blizine sa domovinom, cestim kontaktima i delovanjem RADIO I TV programa, zatim skole maternjeg jezika uz pomoc ministarstva prosvete, strozijim uslovima ostanka i dobijanja statusa drzavljanstva , srpski jezik jos uvek ima svoje korene opstanka.

U samoj Evropi kao i svuda u svetu postoji srpska nesloga .Dva istaknuta politicka rivala su Kongres srpskog ujedinjenja u Svajcarskoi i Srpskog ujedunjenja u Svedskoj. Velika je borba za prestiz izmedju mnogobrojnog clanstva u Svedskoj i malte ne na papiru proklamovanog Kongresa srpskog jedinstva u Svajcarskoj. U tim osporavanjima jedni druge ,srpska vlada i zvanicni organi Srbije nemaju cvrste stavove ko je zapravo ko i ciji programi su prihvatljiviji za Srbiju i srpski narod. Dok se definitivno ne uvidi znacaj srpskom jedinstvu i ostvarenje ciljeva nacije, sve ce biti po starom. Krajnje je vreme da simboli srpskog jedinstva SAMA SLOGA SRBINA SPASAVA JEDNOM ZAZIVI.
Vidanovic

----- Original Message -----
From: SAVA
To: redakcija@istina.at
Sent: Saturday, December 23, 2006 6:01 PM
Subject: KAKO SACUVATI SVOJ IDENTITET U DIJASPORI

KAKO SACUVATI SVOJ IDENTITET U DIJASPORI?

Srpska imigracija u dijaspori suocena je sa velikim problemom kako sacuvati svoj identitet. To su uglavnom ekonomski imigranti, koji na zapad u SAD, Kanadu ,Australiju i Novi Zeland, dolaze sa svojim porodicama bez pomisli na put kojim su dosli.Imigranti pre Prvog svetskog rata bili su uglavnom pecalbari, dosli da zarade i posle izvesnog vremena vracaju se svojim porodicama.

Danas je u pitanju trajno napustanje zemlje bez povratka. Ekonomski razlozi i izmenjeni zakonski uslovi doticnih zemalja, izabrane nove domovine cine svoje. Zemlje zapada im omogucavaju trajan status drzavljana doticne zemlje, sto je svakako, pored mogucnosti visokog ekonomskog standara, dovoljan razlog za trajni boravak. Trajno napustanje domovine nosi sa sobom i mnoga iskusenja i opasnosti zaborava i gubitka nacionalnog obelezja, kulturnog nasledja obicaja i jezika.Toga nisu bili svesni kada su donosili odluku o imigriranju.

Gubitak jezika i nemogucnost da se prenosi s kolena na koleno je najveci problem sa kojima se suocava nova srpska imigracija. Zvanican jezik u SAD, Australiji, Novom Zelandu je engleski a u Kanadi engleski i francuski. U provinciji Qvibeku je francuski zvanica, ma da je proklamovan dvojezki sistem- francuski i engleski. U ostalih 9 provincija na zapadu Kanade i pored toga sto je zvanicno proklamovan dvojezicki sistem, engleski ima prednost.

Problem ostanka u Qvibeku je dvojezicki sistem To je za nove imigrante otezavajuca okolnost , te mnogi odlaze na zapad u ostale provincije Kanade, izuzef frankofona koji su dosli sa osnovom francuskog jezika. Firme, saobracajni znaci, imena ulica, su oznacene velikim vidljivim slovima na francuskom a malim na engleskom. Kod ostalih provincija je obrnut slucaj.

Za razliku od stare postojbine, gde sve etnicke grupacije imaju skole, stampu i TV programe na maternjem jezik, na zapadu to nije slucaj. Demokraticnosti , kada je u pitanju jezik nema. Obavezan jezik je jezik drzave. U slucaju provincije Qvibek za decu imigranata je obavezujuci prvenstveno francuski jezik, izuzev u koliko majka nije zavrsila skolu na engleskom.Zvanicne skole jezika etnickih grupacija ne postoje. Jace i brojnije etnicke komune u privatnoj reziji i pomoci maticnih drzava,organizuju skole maternjeg jezika i na taj nacin produzavaju i odrzavaju svoj identitet i kulturno nasledje u novoj sredini.

Kinezi, Italijani, Grci, Jevreji, su u velikom broju locirani na jednoj teritoriji ili cetvrti gradova u kojima osnivaju skole, domove kultur, firme, profesionalne i druge institucije na maternjem jeziku.Stvaraju karakteristicne sredine, malte ne drzave u drzavi. To nije slucaj sa srpskom imigracijom. Srpski imigranti su nastanjeni pojedinacno po mnogim gradovima i naseljima i moze se reci u potpunosti se prilagodili novoj sredinu.Talas srpske imigracije ka zapadu nosi specificnu kvalifikaciju;pecalbara –do Prvog svetskog rata, politickih imigranata-posle zavrsetka Drugog svetskog rata sve do 55, kada su otvorene granice Jugoslavije. Treci talas su ekonomski imigranti uglavnom inteligencija od sezdesete do danas. Poslednji talas su vojni dezerteri i oni koji su spasavali glave, takozvani stradalnici rata i etnicki izgnanici iz bivsih republika Jugoslavije BiH i Hrvatske.

PROBLEM OCUVANJA SRPSKOG IDENTITETA
Ocuvanje jezika i kulturne bastine u srpskoj imigraciji je veliki problem. Srpska imigracija je suocena sa neminovnim gubitkom jezika i svog nacionalnog identiteta u novoj sredini.Tome doprinosi rasejanost zivljenja sirom Kanade, koje lako guta sredina.Da bi se stalo na cvrste noge potreban je izvestan vremenski period, sto znaci slaba ekonomska moc i nerazvijen etno biznis, koji bi bio u stanju da bude inicijator skola , kulturnih centara i usluznih delatnosti na maternjem jeziku za pruzanje pomoci i ocuvanju jezika. Maticna zemlja nije pokazivala nikakvu brigu o svojim gradjanima, tako da je nastao fakum izmedju imigracije i stare postojbine. Cak su srpski imigranti smatrani neprijateljima svoje zemle i narod, za razliku od ostale imigracije sa kojima matice drzave nisu prekidale kontakte.

POSLE TRECEG KOLENA MATERNJI JEZIK SE GUBI

Vek srpskog jezika u srpskoj imigranskoj porodici je kratak, najduze do treceg kolena. Prva generacija imigranata nastoji svim mogucnostima da prvoj generaciji usadi maternji jezik. U vecini slucajeva kontinuitet jezika se nastavlja. Kod druge generacije se vec gubi kontrola a kod trece se svodi na to da se samo zna poreklo korena. Zivot se odvija u jezickoj oazi, okruzenju jezicke sredine nove domovine ,gde se vrsi potpuna asimilacija. Uticaj roditelja druge generacije postaje bezuspesan. Druga generacija cvrstim osloncem prve generacije koraca sigurno u novoj sredini savladavsi sve barijere. Deca druge generacije roditelja se oslobadjaju nacionalnog nasledja i smatraju sebe domorodcima. Roditelji sa svojom decom cak i u kuci govore engleski.Znaci maternji jezik je izgonjen iz kuce.

Jedina mesta okupljanja Srba su Pravoslavne crkve kojih ima samo u vecim gradovima. Tamo gde postoje, upraznjavaju se i pojedine aktivnosti, kursevi jezika, folklor,crkveni horovi,retka gostovanja estradnih umetnika i umetnickih grupa na kojim se moze cuti ziva rec materneg jezika.Sve to nije dovoljno da se u tim sredinama ocuva maternji jezik.

Ima pojava da se u crkvenoj sluzbi- liturgiji umesto srpskog upotrebljava engleski. Na pitanje zasto je to tako, odgovor je jednostavan- da se privuku mladje generacije,koje vise ne razumeju srpski i pobudi interes za posete crkvi.Pri nekim crkvama postoje i sale u kojima se nedeljom ili za vreme praznika ili kada je u pitanju neko gostovanje iz domovine,okuplaju srbi, ali zbog tvrdih barijera crkvenih zakonitosti cesto se onemogucavaju takve aktivnosti.
Prosle godine na inicijativu Srpskog kongresa, najstarije orgsnizacije u Americi, stvoren je savez s namerom da bi se stvorio bolji kontak sa Srbijom. Medjutim ni jedna organizacija pa ni novi savez nje uspeo da sacuva srpski jezik. Saobraca se na engleskom. Cak i izdanja nihovih novina su uglavnom na engleskom.

U KANADI ZIVI PREKO 200 000 SRBA

Najveca koncentracija naseg zivlja je u Torontu, gde je etno biznis mnogo jaci nego bilo gde na ovim prostorima.Kao rezultat jednog takvog potencijala, formiran je kulturni centar mimo crkve , van uticaja nadleznosti vladike i crkvenoskolske uprave. I ako i tu Srbi ne zive u takozvanom geteu Toronta vise od 150.000 srpskih imigranata u vise od tri milionskom gradu, u kome je ipak moguce organizovati kulturne aktivnosti. To su najcesce posete estradnih umetnika, lokalne priredbe folklorne smotre, prpslava srpskog dana u Nijagari 28 . juna na Vidovdan,gde se okupla srpski zivalj i do 100.000 posetioca.Srbi Toronta imaju mesta za okupljanje i pored nekoliko crkava, postoje i kafane gde se nas svet sastaje, slusa uglavnom nasa muzika. Ipak sve je to nedovoljno za odbranu jezika od zaborava.

U Montrealu je do 97. godine kulturno zabavni zivot citavih 20 godina bio najrazvijebniji u Kanadi. U okviru Kanadsko Jugoslovenskog drustva odvijale su se mnoge aktivnost. Skola maternjeg jezika za malisane i odrasle, razna gostovanja beogradskih umetnika, priredbe, piknici, razna predavanja i sto je najvaznije Montreal je imao Etnicku TV i radio stanicu na srpskom jeziku, rado slusan i od svih slovenskih naroda sa prostora Balkanskog poluostrva i Evrope. Sve te aktivnosti odvijale su se van crkve, zaslugom i pozrtvovanjem pojedinaca, bez bilo kakve finansiske pomoci od strane komune i same maticne drzave.U okviru drustva formiran je i drustveni kljub sa radnim prostorijama,bar restoranom, citaonicom i sahovskom sekcijom. Bile su na raspolaganju i novine, dnevni listovi beogradskog izdanja kao i prodavnica suvenira,muzickih kaseta i knjiga. Domaca kuhinja u bar restorano je dobrodosla clanovima drustva, pre svega penzionerima i samcima koji su bili stalni abonenti. Posle 97, povlacenjem dotadasnjih aktivista i novonastale politicke situacije na prostorima bivse Jugoslavije, sve je zamrlo. Montreal je postao takozvano slepo crevo kakav je bio do 80. godina.Crkva Sveta Troica je jedino mesto gde se Srbi mogu videti. Svojom zatvorenom odbojnom politikom sve ja manje posetilaca i stalnog clanstva koje broji stotinak stalnih clanova

UCIMO OD JEVREJA

Jedino su na svetu Jevreji uspeli vekovima da se odrze, ocuvaju svoj jezik i kulturu uz cvrst obruc religiske stege. Religija i masovna lokacija po kvartovima, gradova sirom planete ucinila je svoje.Nakon izgnanstva i rasejanja sirom planete, bez maticne drzave, danas posle 2000 godina uz pomoc zapadnih sila i zionista Jevreji su uspeli da 48. godine dobiju i svoju drzavu na stetu drugih. Njihova ekonomska i politicka moc danas ima uticaja na svetsku politiku.

Srpska imigracija danas u svetu se racuna na vise od 4. miliona stanovnika, uglavnome prepustena sebi, bez pomoci matice Srbije. Bez pomoci Srbije i aktivnog ucesca u svakodnevnom zivotu svojih gradjana, nema ocuvanja srpskog entiteta. U nameri da se pruzi pomoc dijaspori, premosti razdaljina stvaranjem mostova izmedju dijaspore i matice, jos uvek se na dijasporu gleda kao na kravu muzaru,bez » hrane » za njen opstanak. Dijaspora je na jedan pristojan nacin pomogla Srbiji i srpskom narodu kada je najvise trebalo i jos uvek pomaze. Dijaspora je u cilju pomoci i razvoja Srbije, izmedju ostalog, namenski investirala kod tamosnje banke 4.000.000 dolara, koje je drzava iz nepoznatih razloga blokirala i do danas ta sredstva nisu deblokirana.

MINISTARSTVO DIJASPORE

Formirano je i Ministarstvo dijasprre sa namerom premoscavanja nagomilanih problema izmedju dijaspore i matice. Ministarstvo dijaspore na celu sa ministrom Vukcevicem je cist promasaj.Pre bi se shvatilo da je rec o politicko propagandnom centru SPO nego ministarstvu dijaspore. Dijaspora do sada nije imala nikakve koristi od tog ministarstva.Zadatak Ministarstva dijaspore je da snimi potrebe dijaspore i uoci probleme sa kojima je dijaspora suocena i pristupi njihovom resavanju.
Na polju kulture i pomoci u obrazovanju i negovanju jezika, ministarstvo dijaspore je zatajilo. Prava glasanja dijaspore nisu resena, vojna obaveza nije resena. Biracki spiskovi nisu napravljeni, tako da ce dijaspora i na ovim izborima 21. januara ostati u nemogucnosti da, da svoj doprinos demokratskom razvoju Srbije.Ozakonjeno je pravo glasa dijaspore ali ne i potrebnih uslova za glasanje. Na proslim izborima na izbore je izaslo manje od 1% biraca. Nisu obezbedjena biracka mesta po gradovima vec u ambasadi i konzulatu Toronta za sve Srbe sirom Kanade. Iluzorno nje ocekivati odziv biraca kada je biracima iz Britis Kolumbiji potrebno da prevale 6000 kilometara razdaljine do glasackog mesta. Rec je o bojazni glasaca dijaspore, koji bi uskratili podrsku « demokratskom » DOS na vlasti.

Ministarstvo dijaspore nije uspelo da u saradnji sa Ministarstvom prosvete i kulture omoguci gledanost satelitskog- RTS program preko okeana, sto je od ogromnog znacaja za negovanje jezika i kontakata sa domovinom. To bi svakako doprinelo prilivu deviznih sredstava na ime reklama i prilozima stanovnistvu najugrozenijih krajeva i rodbini.Matica Srbija je nasim gradjanima u Evropi omogucila skolovanje dece na maternjem jeziku. Domet TV programa pokriva celu Evrope. Srbi prekookeanskih zemalja su liseni svega toga.Zasto?Kako mogu mnoge zemlje da obezbede besplatan prenos Satelitskog programa za svoje zemljake a Srbija i multi milioneri \srbije to ne mogu. Kako Rumunija i Poljska mogu imati po 3 programa, zatim Hrvatska, Rusija, Nemacka, Makedonija i mnoge druge drzave a vlada Srbije to ne moze. Od 91. godine u nekoliko intervala bilo je satelitskog programa naravno sa prekidima, dok se nije umesao privatan interes pojedinaca i najzad definitivno prekine program .

Pojavljuju se privatne TV stanice kao BK, PINK. To su cisto komercijalne placene TV stanice u cijim programima je najvise zastuplen reklamni deo.Reklame na tim programima u jednom bloku traju i do 10 minuta bez prestanka, ponavljajuci se utoku jedne emisije po nekoliko puta.Pola sata jednocasovne emisije otpada na reklame. Uz to program se jos placa, tako da je program tih TV stanica cista komercijala.Danas jedini program preko satelita je TV Pink, koji je nedostupan Kanadi. Preko divljih ilegalnih provajdera program u Kanadi se moze gladati uz mesecnu pretplatu od 25 americkih dolara sa pretplatom unapred za 6 meseci i ceni opreme od nekih 600 americkih dolara Praksa je pokazala da je to veliki rizik investirati kada se nezna sta ce sutra biti. Da l i ce programa i koliko dugo biti.Ministarstvo kulture i dijaspore nisu pokazala interesovanje i shvatile znacaj vrednosti TV programa na ocuvanju jezik i uspostavljanju bliskih kontakata sa dijasporom preko okeana.

RADNA KONVENCIJA
Ministarstvo dijaspore nije uspelo da u saradnji sa nadleznim organima Srbije,potpise radnu konvenciju sa prekookeanskim zemljama Kanade SAD, Australijei Novog Zelanda, sto je od veoma znacajnog uticaja za privredu Srbije, kada bi doslo do obostranog priznanja radnog staza.Time bi se pre svega poboljsala finansiska situacija samih korisnika penzija, a posebno drzave, cime bi usledio priliv deviza i povratak penzionera.

Na polju obrazovanja i kulturnog delovana nadlezno Ministarstvo nije pokazalo nikakvu spremnost da se bilo sta na tom planu ucini. Ministarstvo dijaspore nije nista ucinilo da pomogne imigraciji u dobijanju drzavljanstva, licnih isprava i pruzanju pravne pomoci. Mnogi zahtevi i pitanja srpske imigracije ostaju bez odgovora. Rred je da se makar utesni odgovor na zahtev pojedinaca dobije, sto je osnovni red i kulturni manir svakog nadleznog organa Srbije. Srbi dijaspore u prekookeanskim zemljama spravom smatraju sebe da su otpisani. Da li ce se ikada zavesti red u toj drzavi za normalan rad te napacene nase Srbije,veliko je pitanje? Sve oci su uprte u izbore 21.1. 2007. i promene koje ce izvuci Srbiju iz trenutne ekonomske situacije.Srbiji je potrebna cvrsta ruka i vlada koja ce uspraviti Srbiju.
Vidanovic

Politickirezultati vlade Srbije u 2006.

POLITICKI REZULTATI VLADE SRBIJE 2006.
Na zavrsetku svake kalendarske godine sve vlade sveta sumiraju ostvarene rezultate i ocene rada svog politickog delovanja u protekloj godini sa zeljom da se u nastupajucoj postignu bolji uspesi.
Za razliku od mnogih drzavnika sveta drzavno rukovodstvo Srbije nema cime da se pohvali a o neuspesima po gotovo. Predsednik Srbije u obracanju gradjanima je pobrojao dogadjaje koji su potresali Srbiju. Smrt Milosevica, referendum u Crnoj Gori i raspad savezne drzave SCG, prestanak pregovora o stabilizaciji i pridruzivanju EU., neuspeh u pregovorima u Becu o statusu Kosova i Metohije.
Po Tadicu uspesh Srbije u protekloj godini se smatra ulazak u Partnerstvo za mir,donosenje novog Ustava, referendum o usvajanju Ustava Srbije i zakazani parlamentarni izbori. U uspehTadic ubraja privredni rast proizvodnje izmedju 5 i 6% imakro ekonomsku stabilnost

Deficit u trgovinskoj razmeni sa inostranstvom od 6. milijardi evra, zaduzenost zemlje za 19 milijardi evra, sporazum o kapitulaciji Srbije sa sekretarom NATO Seferom, nepovolnim sporazumima o saradnji sa Vasingtonom, otvaranju kancelarije Nato u Beogradu, osudi zlocina u Srebrenici, broju nezaposlenih preko 1200000 radnika, likvidaciji privrednih preduzeca i jos 800firmi koje cekaju likvidaciju, korupciji, kriminalu unistenju vojske,pruzanje pravne pomoci i zastiti drzavljana Srbije u Hagu,i, strajk gladju Vojislava Seselja , ni reci.

Prioritet Srbije u 2007. godini po Tadicu je obnova pregovora sa EU o stabilizaciji i pridruzivanju, ispunjavanje obaveza prema Hagu i evropska orijentacija Srbije.Uspeh na parlamentarnim i predsednickim izborima, evropski standar i bolji zivot gradjana Srbije.Na primeru nove clanice Rumunije i Bugarske i njihovom prvom razocarenju skoku cena struje za 30% i benzina za 6% da bi se izjednacile sa evropskim a ni reci o povecanju plata, po Tadicu je to standard, koji ceka Srbe.

U novogodisnjoj poruci gradjanima o resenju statusa Kosmeta kaze da zavisi od SB.UN. i kontakt grupe. Mi cemo nastojati da Kosmet branimo pravnim argumentima i Medjunarodnim pravom, dodajuci pri tome da je Medjunarodno pravo podlozno menjanuu silom jaceg. Njegov oslonac je na SAD,Rusiju i EU. Srbija je deo Evrope i prirodno pripada Evropi. Sa Rusijom su ostvareni najbolji privredni kontakti i prijateljski odnosi kao i sa SAD, rekao je Tadic.

Stav SAD je nezavisnost Kosova dok je Rusija izricito protiv toga kao i Kine.Kako je moguce sacuvati Kosmet a biti u prijateljskim odnosima sa SAD i EU kada se zna njihovo jasno opredeljenje o Kosmetu.

U svojoj poruci Tadic se osvrnuo na bezbednost i faktor stabilnosti u regionu oslanjajuci se na sposobnost vojske Srbije i zadatake u odbrani ocuvanju granica Srbije. Nije li to suprotno interesima ulaska u Partnerstvo za mir. Postavlja se pitanje u slucaju rata sa Albancima po pitanju Kosmeta koga ce NATO stititi. Do duse u konfliktu izmedju Makedonije kao clanice Partnerstva za mir i Albanaca, NATO je sprecio izbijanje rata. Medjutim imidz Srbije i Makedonije u ocima medjunarodne zajednice nije isti. Srbi su proglaseni dezurnim krivcima za sva zla na prostorima bivse Jugoslavij. Osim toga Albanci Kosmeta su saveznici NAO.Po Tadicu to je nasledje Milosevicevog vremena sa kojima se licno susrece u svim diplomatskim kontaktima.



Kostunica u svojoj novogodisnjoj poruci je istakao liderstvo Srbije u reformama i garanciji NATO za ocuvanje Kosmeta u sastavu Srbij. Obratio se,Ban Ki Munu novom sekretaru UN na povelju UN kojim se stite granice svih clanica. I Kostunica je kao uspeh svoje vlade podvukao donosenje novog Ustava i referendum na kome je narod Srbije jasno stavio do znaje svima da je Kosmet neotudjivi deo srpske teritorije.Veliki priliv deviznih sredstava i stabilnost dinara sa stalnom pada inflacije na jednocifrenu brojku. Medjutim nije objasnio odakle priliv deviza.Ne trgovinskom razmenom i prrednim dostignucima, vec prodajom najuspesnijih firmi Srbije.

Na narodu Srbije je da proceni iz svega toga sta je uspeh a sta poraz i na narednim izborima vrednuje te rezultate.
Vidanovic

04 January 2007

Predlog za formiranje Samostalne Politicke Partije Dijasporae

SAMOSTALNA POLITICKA PARTIJA- D I J A S P O R A

Obracam se srpskoj dijaspori, svim srpskim asocijacijama i svim pojedincima s predlogom za formiranje SAMOSTALNE POLITICKE PARTIJE SRBA DIJASPORE—SPPD koja ce svojom politickom snagom u buducnosti biti od velikog uticaja na demokratske promene u Srbiji. Velika je steta sto formiranje SPPD nije usledilo ranije da se na predstojecim parlamentarnim izborima 21. januara odmeri snaga dijaspore. Vise od 4.5 miliona Srba u dijaspoi osvojila bi znacajan broj predstavnika u parlamentu i time u mnogome doprinela razvoju demokratskom parlamentarizmu Srbije

.Dijaspora Srbije prema najnovijim pokazateljima igra veliku ulogu finansiranju Srbije. Preko 1.5 milijardi dolara godisnje dijaspora upumpava u Srbiju.To je veliki doprinos privrednom i ekonomskom razvoju Srbije. Finansiski doprinos bi svakako bio daleko veci kada bi Srbi dijaspore bili direktno ukljuceni i u politizki zivot Srbije. U koliko se ideja o formiranju politicke partije Srbije usvoji, na predsednickim izborima bi bila znacajan faktor pri izboru buduceg predsednika Srbije.Iz odredjenih objektivnih razloga dijaspora bi glasala za predlog predsednickog kandidata koga kandiduju gradjani Srbije, dok bi na buducim parlamentarnim izborima dijaspora imala predlog svojih kandidata u rasejanju za parlament Srbije.. Kandidati bi se birali po gradovima na predlog gradjana i politickog rukovodstva partijeSPPD. Rukovodstvo partije bi se biralo na predlog gradjana sirom rasejanja.

. Statutom partije bio bi resen pravni status, politicka platforma i program partije Sediste rukovodstva partije pripao bi zemlji sa najvecim brojem imigranata. Nosioca liste kandidata na parlamentarnim izborima utvrdivalo bi partisko rukovodstvo. Samo rukovodstvo partije biralo bi se na predlog gradjana u dijaspori. U sastav rukovodstva partijeSPPD trebalo bi da budu zastupljeni najsposobniji i ekonomski najaci Srbi dijaspore, koji bi svojim delovanjem doprineli demokratizaciji i privredno ekonomskom razvoju Srbije.
Zapadnim demokratskim iskustvom, clanovi politickog odbora partije vrsili bi snazan uticaj na investiranje kapitala u Srbiji uz odredjenim uslovima i garancije drzave Srbije.

U tom cilju predlazem resenje pitanja finansiranja nacionalne kompanije Zastava u Kragujevcu, tako sto b se obrazovalo drustvo akcionara i prodajom akcija obezbedio kapital za ozdravljenje Zastave.Na celo fabrike bi bio postavljen direktor fabrike sa zapadnim iskustvom. Prvi proizvedeni automobil trebao bi da ponese simbolicno ime DIJASPORAC. Prodaja buducih automobila na inostranom trzistu trebalo bi da bude u rukama Zastavinih akcionara.
Mnogi multi milioneri dijaspore trebali bi da se ukljuce u ovaj projekati i konstituisanje politicke platforme partije SPPD. Najbolji nacin kako se oduziti zemlji i doprineti njenom privrednom i ekonomskom razvoju je prihvatanjem predloga o formiranju SPPD i akcionarskih drustava za razvoj privrede Srbije.

Mnogi ce verovatno reci da je predlog utopija i da od svega toga nece biti nista, pre svega zbog rasejanja Srba sirom sveta i straha pojedinih politickih partija i lidera na vlasti u Srbiji zbog snage dijaspore i njenog uticaja na buducnost zemlje.Dijaspora bi uzdrnala njihov opstanak i dalju politicku karijeru.
Reakcije u zemlji Srbiji svakako ce biti kao i do sada da dijaspora ne moze birati vlast Srbima u zemlji, da su svi oni koji su napustili zemlju neprijatelji srpskog naroda i tome slicno.
Dijaspora je nezaobilazan faktor svojim prilivom deviza u zemlji i da se Srbi u dijaspori nemogu smatrati zaboravljenim i otpisanim.To su prosla vremena. To je snaga kojoj treba ukazati poverenje i ne gledati na njihov dolazak kao na gas arbajtere ili otpisane. Mnogi su vec po ko zna koji put rekli da je dijaspora nepozeljna.. Vratite se natrag i pokazite sta znate. To su neosnovana i pojedinacna zlonamerna osecanja prema dijaspori.Dijaspora je do sada mnogo puta pokazala da je deo srpskog naroda i da saoseca sve teskoce kroz koje braca Srbi prolaze.

Vlasti Srbije su deklerativno donele zakon o pravu glasa u dijaspori, koje do danas nije zazivelo. Ucestvovanjem u glasanju sa izvora, mesta stanovanja po gradovima je jedino moguce, cime ce Srbi u rasejanju aktivno ucestvovati u politicki zivot Srbije i njenom privrednom i ekonomskom napredku. Sve demokratske zemlje sveta do sada su pokazale brigu o svojim gradjanima i omogucile im da u dijaspori masovno ucestvuju u izbor vlasti maticne drzave.

Ovo su samo osnovne ideje za ukljucenje srpske dijaspore u buducnost i ekonomski preporod Srbije. Sve sugestije i primedbe su dobro dosle.
Braco Srbi, pokazimo da smo deo napacene srpske zemlje, cija buducnost je i nasa i nasih pokoljenja.Gradimo mostove spajanja a ne razdvajanja. Snaga Srbije je u srpskom jedinstvu.
Pozdrav
Sava vidanovic
Montreal- Kanada
Vidanco32@look.ca
Te. 450-671-0501